טיפ קטן
חזון הורי הוויז המשפחתי שלנו
האם ישבתם פעם לחשוב לאן אתם רוצים להוביל את המשפחה שלכם?
בכל טיול מסע אנחנו עושים אין סוף תכנונים אבל מעטים הזוגות שעשו חשיבה מה חשוב לנו כהורים?
מה הערכים שעליהם חשוב לכם לשים דגש?
מה הקווים האדומים שלכם ?
איך אתם מקבלים החלטות בנוגע לילדים, למשפחה?
מה חשוב לכם שהילדים יחוו ויזכרו מהילדות ?
למה זה חשוב? כי זה הוויז שלכם! אתם לא צריכים להמציא את עצמכם כל יום מחדש.
הילדים שלכם לא צריכים לנחש נכון / לא נכון.
כאשר הדברים ברורים, לכם כהורים יש יציבות, רוגע, בהירות בחינוך הילדים.
והילדים שלכם ? זוכים ברוגע ביטחון ואמון בכם כהורים.
אז מזמינה אתכם ליזום דייט בינכם ההורים ולעשות לכם חזון משפחתי.
3-5 ערכים שיש בהם הסכמה של שניכם
אם הילדים מספיק גדולים שתפו אותם בזה.
תתחילו להטמיע את זה בחיי היום יום שלכם.
תזכרו מידי פעם לעצור ולבדוק את עצמכם.
בהצלחה!
אני לבד, אני יכול, אני מסוגל
רוב המטופלים שמגיעים אלי זה על רקע של חוסר ביטחון ודימוי עצמי נמוך.
אז איך הפצע הזה מתחיל? לא מתוך האינטרקציה שלהם עם ילדים אחרים אלא מתחיל בחינוך בבית.
כשאתם מעבירים מסר לילדים שאתם מאמינים בהם, ביכולת שלהם להתמודד עם דברים
כאשר אתם נותנים להם לחוות, להתנסות, לטעות גם מדברים שלכאורה "לא מותאמים" לגיל שלהם המסר שאתם מעבירים : "אני סומכת עליך" "אני מאמינה בך" וזה מה שבונה ביטחון עצמי ואמונה של הילדים ביכולות שלהם.
כמובן שתעשו התאמה לגיל הילד.
רוצים להתלבש לבד? תנו להם להתנסות גם אם זה דורש מכם להתחיל כמה דקות קודם את התארגנות הבוקר.
התוצאה פחות חשובה, מה שחשוב זה המילים שתבחרו לומר להם. חשוב לחזק על הדרך ולא רק על התוצאה!
רוצים לעזור במטבח? לערוך שולחן? עשו התאמות ושחררו את השליטה של איך זה צריך להיות ושבחו אותם על הרצון לעזור ועל המאמץ שלהם.
וכך בכל דבר. הילדים לומדים מהתנסות (גם אנחנו ..) וככול שהם ישמעו בבית "לא" "זה מסוכן" "אני יעשה/יעזור לך" "זה לא בשבילך" ככה אתם משדרים להם שהם לא יכולים לסמוך על עצמם שהם לא מסוגלים/טובים/מוצלחים.
אז תנו להם להתנסות עם שמירה והתאמה שלכם אתם יכולים לומר להם שאתם פה עבורם אם הם צרכים את עזרתכם.
זכרו לתת להם חיזוקים על ההתנסות ולא על התוצאה.
ילדים מאושרים
אנחנו רוצים לגדל ילדים מאושרים ושמחים לחסוך מהם התמודדות עם תסכול, קושי וכאב.
התמודדות יעילה עם אותם התחושות מפתחת את תחושת המסוגלות והחוסן שחשובה כל כך על מנת שיצלחו את האתגרים בחיים.
עזרו להם לפתח את הכלים שיתמכו בהם בהתמודדות עם הרגשות הפחות נעימים, אל תנסו למנוע או להקטין את הרגש. תנו לזה מקום:
עודדו אותם בשאלות, חזקו אותם בשאלת העצמה : " מה את/ה חושב שיכול לעזור לך עכשיו? "
תנו להם למצוא את התשובות מתוכם ורק במידה ואין להם רעיונות או שהם קטנים מידי תשאלו אם אתם יכולים להציע להם, במידה וכן תנו להם שתיים, שלוש אופציות ושהם יבחרו מתוכם.
חזקו אותם על הבחירה.
ולאחר זמן מה אתם יכולים להוסיף ולומר : "אתה יכול להיות גאה בעצמך שהצלחת להתגבר על.... כל הכבוד לך!"
ילדים עם תחושת מסוגלות חזקה גדלים להיות בוגרים המסוגלים להתמודד עם כל אתגר שניצב בפניהם ותחושת מסוגלות גורמת לאושר.
גבולות לצד גמישות
גבולות לילדים זה מתנה, זה שומר עליהם, תחושה שיש סדר בעולם יש יציבות יש קרקע בטוחה. הילד לא צריך לבדוק כל יום מחדש את המרחב וזה חשוב עבורם, לכן אל תחששו להעניק גבולות לילדים שלכם. ואם אם בודקים את הגבולות גם זה בסדר.. הם רוצים לראות שאתם יציבים ומתמידים באותו המסר שאתם מחזיקים עבורם את הגבולות. חשוב חשוב זה עקביות והתמדה.
יחד עם זאת גבול הוא דבר גמיש.. שימו לב לא לפתח נוקשות לחינם, תלמדו מה הם הקווים האדומים ואיפה ניתן לשחרר קצת ולהתגמש, גם זה חשוב לפתח אצל הילדים גמישות. למשל מקלחת בכל יום – זה חוק וגבול שלא נכנסים למיטה ללא מקלחת אבל היה יום מאוד ארוך שבו חזרתם מאוד מאוחר בשעה שהילדים כבר רדומים... אין טעם להתעקש על מקלחת ולומר : הערב אנחנו נוותר על המקלחת ונתקלח בבוקר כי עכשיו כולם עייפים.
סדר יום- חשיבות
סדר פעולות מוגדר שחוזר על עצמו- בעיקר חשוב עם הקטנים אבל לא רק.
נותן עוגן, ביטחון, תחושה של שליטה וודאות אצל הילדים כי הם יודעים מה הולך להיות .
תקבעו מה הסדר יום שלכם: מתי קמים מה קורה אחרי לאורך כל היום עד שעת השינה.
ילדים שיודעים מה קורה, מתי קורה מרגישים הרבה יותר בטוחים כי יש מסגרת ברורה ליום.
בתוך המסגרת של סדר היום – תנו זמן בחירה ותכניסו זמן איכות לכם עם הילדים.
זמן איכות
זמן איכות חשוב לכם ההורים לא פחות מאשר לילדים.
זמן איכות שלכם עם הילדים מקנה לילד את התחושה וההבנה ש:
אני חשוב להורים שלי-הם מפנים זמן רק עבורי
אני מקבל 100 אחוז מצומת לב ההורה בלי צורך לריב על המקום שלי.
אתם לומדים על החיים שלהם יותר, מה מטריד, מעסיק אותם, מה עובר עליהם.
אתם משתפים אותם בתחושות שלכם הם לומדים שיח רגשי וקירבה.- בלי להעמיס עליהם: למשל : הבוקר היו לי מלא פקקים והדרך הייתה עבורי מתסכלת כי הגעתי לעבודה באיחור.
;דרך זה הילד לומד שגם אתם מרגישים את כל קשת הרגשות, הם לומדים ממכם איך אתם מתמודדים, הם לומדים ממכם לשתף.
תלמדו להקשיב להם באמת- ואז הם תמיד יראו בכם דמויות לשיתוף גם כאר הם יתבגרו- קשר קרוב מתחיל מהילדות המוקדמת.
כמובן שזמן איכות זה זמן בו אתם ללא מסיחי דעת, כאשר הקשב הוא נטו לילד/ה שלכם.
התפרצויות זעם
הילדים שלכם חווים הרבה מאוד חוויות שהם לא יודעים לרוב לתת להם המשגות של רגש. במיוחד אם הם צעירים בגיל ובטח אם זה לא שייח שלימדתם אותם. ולכן כאשר הם מתוסכלים/ עצובים/ פגועים וכו' הם פשוט מתנהגים את הרגש במקום לבטא אותו במילים.
עד כמה אתם כהורים מדברים שייח רגשי ? משתפים אותם כשאתם כועסים / עצובים / מתוסכלים? אם לא לימדתם אותם איך הם אמורים לדעת להתנהל באופן שונה? זכרו אתם המודל שלהם, ממכם הם לומדים כיצד להתנהג.
אז אם אתם רוצים לראות שינוי בהתנהגות שלהם אתם יכולים להתחיל בכך שקודם שימו – לב אם אתם עצמכם יודעים לשתף / להביע את הרגש במילים או מתנהגים אותו לדוגמא : אם מישהו עוקף אותכם בתור / בכביש אתם מתחילים לקלל, להתעצבן או אומרים "הוא ממש הכעיס אותי עכשיו בהתנהגות שלו.." נקודה למחשבה.
ותכלס איך אתם יכולים לעזור לילדים שלכם?
תשקפו לו את מה שאתם רואים עליו בזמן ההתנהגות שלו.
" אני רואה שאתה מאוד כועס עכשיו.. מה יכול לעזור לך להרגע?"
" אני רואה שאתה עצוב / מאוכזב מה יכול לעזור לך להתגבר ?"
תתחילו מזה שתעזרו להם לזהות את מה שעובר עליהם, ככה הם ילמדו לזהות את הרגשות שלהם וילמדו לדבר אותם וללמוד מה עזר להם בפעמים הקודמות.
פחדים בגילאים הצעירים
תחילה בואו נבין כי הפחד הוא רגש בסיסי אותו כולנו חווים במצבים, בעוצמות ובתדירויות שונות. הפחד נחווה על ידי כל אחד בדרך שונה - לחץ בחזה, מחושי בטן, תחושה של שיתוק, תחושה של אי שקט, קוצר נשימה וכו'. רגש זה כולל אי נוחות, עוררות שלילית, והוא מתעורר כשבאופן סוביקטיבי כשאנחנו (בכל גיל) מעריכים סכנה או איום. הפחדים ההתפתחותיים נוטים להיעלם ללא כל התערבות המקצועית, בתנאי שהתייחסות הסביבה הולמת ונכונה.
אילו פחדים אופייניים לכל שלב בהתפתחות הילד?
• מהלידה עד גיל שנה וחצי: פחד משינויים פתאומיים בסביבה (רעשים פתאומיים, אור/חושך) פחד מזרים (שיא עוצמתו בגיל 10-12 חודשים), החל מגיל שנה וחצי - פחד מתופעות לא מוכרות ושינויים.
• שנה וחצי עד שלוש: פחד מפרידה, פחד "נטישה" (ילדים מתקשים להיפרד מדמויות ההתקשרות) פחד מדברים לא צפויים, חושך, תופעות לא ברורות להם כמו ברקים ורעמים.
• ארבע עד שש: פחדים דמיוניים (ממפלצות ומדמויות עמומות שרואים בחושך ומדמיינים אותן), התגברות של פחד לישון לבד על בסיס פחדים דמיוניים, פחד שבן משפחה קרוב ימות, לקראת סוף התקופה הזו מגיע גם פחד מגנבים. פחדים הקשורים בחוסר הבנה של תופעות בסביבתו של הילד, מצביעים על כך שהילד מפעיל שיקול דעת. הוא חושב והוא מודע לפערים מסוימים בין הבנתו את המציאות לבין העובדות כפי שהן. פחדים נובעים לעיתים גם בשל רגשות של כעס, קנאה או דאגה אותם חש הילד אך מתקשה לבטאם. פחדים אלה לובשים צורה של מפלצות ויצורים דמיוניים המאיימים לפגוע בילד.
אז איך נעזור ?
התמודדות חיובית עם הפחד, הבנת הגורמים והתקרבות הדרגתית ומתוכננת למצב המפחיד עשויה לתרום לחישול הילד ולתחושה של הצלחה ויכולת.
עם זאת חשוב מתן לגיטימציה לתחושת הפחד ולאפשר הבעה ישירה של רגשות בכלל ושל הפחד בפרט. חווית הפחד של הילדים היא אמיתית וצריך להכיר בה ולא להכחיש אותה. משפטים כמו :
" אין לך ממה לפחד" " זה שטויות אתה מדמיין את זה" גורמים לילד להרגיש פחד גדול יותר, לא מובן, ונטוש.
היו מודעים לכך כי פחדי הילד אינם נעלמים בבת אחת והתמודדות עימם דורשת סבלנות, אורך רוח ועקביות.
בהתאם לפחדים תפעלו כדי להוריד את מפלס הפחד.
אם זה מכלבים חתולים- חשיפה הדרגתית לבעל חיים שאתם יודעים שהוא ידידותי ולא תוקפני ביחד איתכם.
חושך ומפלצות- טקסים לפני השינה יכולים לעזור, להשאיר אור של מנורת לילה, לשים מוזיקה מרגיעה ונעימה, סיפורים על התגברות על פחד שהילדים יכולים להזדהות, לצייר את מושא הפחד וכו'.
ולא לשכוח לחבק לתמוך ולאהוב אותם.
מה היא הדרכת הורים על פי תקשורת מקרבת של השיטה?
הדרכת הורים על פי השיטה זו גישה יישומית לניהול מערכות יחסים, אי-הבנות וקונפליקטים בדרך של הידברות ודיאלוג. הגישה עוזרת ליצור שיתוף פעולה, באופן שמייצר הסכמות והבנות משותפות ומבלי שאף אחד מהצדדים יצטרך לוותר או לבטל את עצמו ואת מה שחשוב לו. התוצאה היא – מערכות יחסים קרובות, מתוך כבוד הדדי שמקדמות חיבור, הבנה, קרבה ואווירה רגועה ובטוחה במקום שלי.
מי שיצר את הגישה הוא דר׳ מרשאל רוזנברג, פסיכולוג יהודי-אמריקאי, אשר הושפע מתורת האי-אלימות של מהטמה גנדי ומרטין לותר קינג. במקור תקשורת מקרבת נקראת – Nonviolent Communication תקשורת לא-אלימה.
תקשורת מקרבת מאפשר מפגש של חיבור מהלב בין אנשים, מייצר מרחב בו יש מקום למה שחשוב לנו וגם לאחר. המרחב יוצר קסמים בתוך מערכת היחסים – תחושה של אכפתיות, נראות, שיתוף-פעולה, הקשבה, עזרה הדדית וכמובן תחושת אהבה גדולה יותר.
הכלים והמיומנויות של תקשורת מקרבת אותה תלמדו בהדרכת ההורים מאפשרים לנהל דיאלוג שבעזרתו פשוט יותר להגיע להסכמות ולפתרונות, וכך למעשה גם בהתנהלות שלנו מול הילדים. ברגע שאנחנו מבינים שגם להם יש רצונות, צרכים, העדפות ואנחנו לומדים לראות את נקודת המבט שלהם בתוך הסיטואציות השונות, יחד עם הכלים והשפה הקסמים בבית מתחילים להיות נוכחים, האווירה הופכת ליותר נינוחה, נעימה, רגועה ואוהבת. ואתם זוכים בילדים שמחים, רגועים בטוחים בעצמם שיודעים לבטא ולהתבטא היטב, דבר שכל כך חסר בעקבות השימוש ברשתות החברתיות שהכל הפך להיות אימוג'ים.